Kdo se lahko upre dišeči kavi v mrzlem februarskem jutru? Kako praktične so banane za popoldansko malico ali pa zdrav smootie zajtrk? Kdo, ampak res kdo, ne mara čokolade?! In kdo se ne pogreje s čajem po zimskem sprehodu?
Ko govorimo o pravični trgovini, najpogosteje omenjamo prav te izdelke, čeprav nikakor niso edini, ki si zaslužijo omembo. Žal pa ne rastejo pri nas in kljub temu, da so praktično vsak dan na našem »jedilniku«, morajo pripotovati od daleč, menda celo več kot 52 000 kilometrov! Imamo jih praktično za samoumevne, a pravzaprav to resnično niso.Vsesplošno priljubljenost kave, kakava, čaja, banan po celem svetu je liberalni ekonomski trg precej izkoristil. Omenjene surovine namreč rastejo predvsem v tropskih predelih sveta in so za marsikatero državo ena najpomembnejših izvoznih surovin. Žal so mnoge izmed držav pridelovalk tudi najrevnejše države na svetu in jim trenutni način trgovanja pri tem prav nič ne pomaga.
Kaj bi na primer brez banan? So najbolj prodajan kmetijski izdelek na svetu in terjajo ogromno od okolja in ljudi, ki jih pridelujejo. Precej zgovoren je podatek, da velikanske globalne multinacionalke namenijo več denarja za pesticide kot pa za plačilo delavcem. Zato lahko v trgovini kupimo kilogram banan za 1 evro, kljub temu, da je v verigi proizvodnje, predelave in distribucije cela veriga ljudi, ki si zasluži dostojno plačila za svoje delo.
Velike korporacije zaradi svojega monopola postavljajo pravila igre in se prav nič ne ozirajo na mednarodne zakonodaje o spoštovanju otrokovih pravic, delovnih in okoljskih standardov. Celotna veriga je enostavno predolga. Velika nihanja cen na trgu tako pahnejo že tako slabo plačane delavce v še večjo revščino, okoljska degradacija pa je iz leta v leto večja.
Pravična trgovina to spreminja. Prizadeva si za večjo pravičnost na svetovnem trgu, skrajša celotno trgovsko verigo, povečuje dohodek proizvajalcev, s tem, da jim zagotavlja dostop do razvitih trgov, daje možnost potrošniku, da izkoristi svojo nakupovalno moč in dokazuje, da je trgovina lahko pravična.
Si želiš izvedeti še več? Pridruži se nam na delavnici: »Kmetje, supermarketi in kupci – Kdo zmaga in kdo izgubi na svetovnem trgu hrane?« 14. februarja ob 17h v MCT-ju. Več info: na naši FB strani.
Katja Polc